آسیب های اجتماعی

به هر گونه رفتار فردی یا جمعی گفته می‌شود که در چارچوب اصول اخلاقی و قواعد عمل جمعی رسمی و غیر رسمی جامعه محل فعالیت کنش‌گران واقع نمی‌شود و در نتیجه با منع قانونی یا قبح اخلاقی و اجتماعی روبرو می‌شود.

آسیب شناسی اعتیاد :

اعتیاد از مهمترین آسیب‌ های اجتماعی در جامعه ما به حساب می‌آید که به سبب ویژگی‌های ذاتی خود، اغلب با سایر آسیب‌ها همراه می‌شود و موجب هدر رفتن نیروهای ثمربخش جامعه می‌‌شود. بر این مبنا توجه به اهمیت آسیب های اجتماعی و روند رو به رشد آن بدون شک نیاز به تفکری جامع دارد. در این زمینه با تاکید بر آموزش،نیازمند آگاه سازی والدین در پیشگیری از وقوع جرایم و آسیب های اجتماعی می باشیم ، آموزش مهارت های تربیت فرزند با رویکرد پیشگیرانه از ابتلا به آسیب اجتماعی و ارتقای توان و مهارت تربیتی والدین در جامعه ضروری است.

 آسیب شناسی طلاق :

آسیب های طلاق با افزایش نرخ رو به رشد طلاق در جوامع امروزی تبدیل به امری نگران کننده شده است. با افزایش آمار طلاق سلامت خانواده‌ها نیز به خطر می‌افتد. جدایی زوج‌ها می‌تواند به دلایل مختلف از جمله افزایش استرس‌ها، مشکلات مالی، عدم شناخت کافی، تفاوت‌های فرهنگی اعتقادی و … رخ دهد. با وجود این طلاق آسیب‌ها و عوارض زیادی برای زن و مرد و خانواده ایجاد می‌کند. تا حدی که تبعات آن گاهی تا سال‌ها ادامه می‌یابد. این مسئله لزوم آموزش مهارت های زندگی را بیشتر نشان می دهد مهارت هایی که با فراگیری آنها افراد بهتر می توانند مسائل و مشکلات زندگی را حل نمایند.

درگیری های خانوادگی و مشاجره های پدر و مادر در حضور فرزندان، تأثیرات روحی شدیدی بر کودکان و نوجوانان ناظر بر صحنه می گذارند و در رفتارهای پرخاشگرانه کودکان و نوجوانان اثر مزمن بر جای خواهد گذاشت.

تحقیقات روانشناسی نشان داده است که بچه ها مرگ والدین خود را راحت تر از طلاق می پذیرند زیرا مرگ پدیده ای طبیعی است درحالی که طلاق پدیده ای اجباری است و طی آن زوجین با تنفر از هم جدا شده اند.

لینک نصب اپلیکیشن مدرسه زندگی

 

فهرست