مهارتهای زندگی به روش 4H (بخش اول)

مهارت‌های زندگی توانایی‌هایی هستند که با تمرین مداوم پرورش می‌یابند و شـخص را برای روبه‌رو شدن با مسایل روزانه زندگی، افزایش توانایی‌های روانی، اجتماعی و بهداشتی آماده می‌کنند. سازمان جهانی بهداشت مهارتهای زندگی را چنین تعریف نموده است: توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت به گونه‌ای که فرد بتواند با چالشها و ضروریات زندگی روزمره خود کنار بیاید.در تعریف دیگر می‌توان مـــهارت‌های زندگی را مجموعه‌ای از مهارت‌ها و شایستگی‌های فـردی و گــروهی دانست که افراد بــرای زیستن در هــــزاره جدید به آن نیازمند می‌باشند. همزمان با یادگیری تسلط و استقرار، در این مهارت‌ها فــــرد علاوه بر رسیدن به آرامش و تـعادل در زندگی فردی و اجتماعی به ایفای نقش در زندگی خود می‌پردازد.

بطور کلــی مهارتهای زندگی عبارتند از توانایی‌هایی که منجر به ارتقای بهداشت روانی افــــراد جامعه، غنای روابط انسانی، افزایش سلامت و رفتارهای سالم در سطح جامعه می‌گردند. مهارتهای زندگی هم به صورت یک راهکار ارتقای سلامت روانی و هم به صورت ابزاری در پیشگیــری از آسیب‌های روانی – اجتماعی مبتلا به جامعه نظیر اعتیاد، خشونت‌های خانگی و اجتماعی، آزار کودکان، خودکشی، ایدز و موارد مشابـه قابل استفاده است به طور کلی مهارتهای زندگی ابزاری قوی در دست متولیان سلامت روانی جامعه در جهت توانمندسازی جوانان در ابعاد روانی – اجتماعی است. این مهارت‎ها به افراد کمک می‌کنند تا مثبت عمل کرده، هم خودشان و هم جامعه را از آسیب‌های روانی – اجتماعی حفظ کرده و سطح بهداشت روانی خویش و جامعه را ارتقاء بخشند ( https://fa.wikipedia.org )

مدل 4-H

در ایالات متحده 4-H، سازمانی مربوط به امــور جـــوانان است کــه بنیاد ملی غــذا و کــشاورزی و وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) آن را اداره می‌کنند، و رسالت آن «به کارگیری جوانان به منظور رسیدن به نهایت استعداد آنان و همچنین پیشبرد حوزهٔ توسعهٔ جوانان است.» نام 4-H نمایانگر چهار حوزهٔ توسعه فردی مورد توجه این سازمان است: سر، قلب، دست‌ها و سلامت. این سازمان در ایالات متحده بیش از ۶٫۵ میلیون در ۹۰۰۰۰ هزار کانون، عضو دارد که سن آنها بین ۵ تا ۲۱ سال است.

هدف 4-H این است که شهــروندی، رهبـری، مسئولیت و مــهارت‌های زندگی جوانان را از طـریق برنامه‌های آموزش تجربی و رهیافتی مثبت به رشد جوانان، پرورش دهد. گرچه به خاطر تاریخی که 4-H دارد، تصور بر این است که این سازمان، بر کشاورزی تمرکز دارد، اما امروزه 4-H به طرح‌های مــربوط بــــــه شهروندی، زندگی سالم، علم، مهندسی و تکنولوژی توجه می‌کند.

امروزه، 4-H و برنامه‌های مرتبط با آن در بیش از ۸۰ کشور در سراسر جهان وجود دارند؛ این سازمان و اداره‌کنندگان آن در هر کشوری متفاوت است. هر یک از این برنامه‌ها به طور مستقل امــــا به کمک تبادلات بین‌المللی، برنامه‌های آموزشی جهانی و ارتباطات جهانی اجرا می‌شوند.

شعار 4-H «بهترین را ساختن» است در حالیکه آرم آنها «آموزش از طریق عمل کردن» است

رسالت پلتفرم مدرسه زندگی :

پلتفرم آموزشی مشاوره ای مدرسه زندگی اقدام به راه اندازی مرکز رشد و نوآوری اجتماعی مجازی نموده است، با تمرکز بر لایف کوچینگ و بیزینس کوچینگ سعی در ایجاد توسعه فردی و توانمندسازی اجتماعی دارد.

لایف کوچینگ :

آموزش مهارتهای زندگی و اجتماعی شامل 35 مهارت به روش بومی شده 4H می باشد، مربیان و مشاوران پلتفرم آموزشی مشاوره ای مدرسه زندگی به مراجعان کمک می کنند که ضمن آموزش مهارت های زندگی و اجتماعی ، راهکار و تکنیک های لازم جهت حل مسائل و مشکلات زندگی را دریافت نمایند.

بیزینس کوچینگ :

در مرکز رشد و نوآوری اجتماعی که بر بستر پلتفرم آموزشی مشاوره ای مدرسه زندگی فعال می باشد لایف کوچینگ پیش نیاز بیزینس کوچینگ می باشد. افراد با ارتقاء توانایی و مهارتهای زندگی و اجتماعی ، می تواند کسب و کار موفقتری داشته باشد .
مربیان و مشاوران کسب و کار پلتفرم آموزشی مشاوره ای مدرسه زندگی با اجرای پکیج توانمند سازی به مراجعان کمک می کنند کسب و کار نوین و پایداری راه اندازی نمایند.

پکیج توانمندسازی شامل :

 استعدادیابی
 ظرفیت سنجی و امکانسنجی
 آموزش تبدیل ایده به محصول
 کوچینگ راه اندازی کسب و کارهای نوین
 ایجاد اشتغال پایدار و توسعه کسب و کار در مناطق کم برخوردار
 آموزش و مشاوره جهت فروش محصولات و خدمات

فهرست