آموزش اصول وروشهاي بازاریابی دیجیتال

موج‌ بلند فناوری اطلاعات به‌ویژه در دو دهه گذشته، بسیاری از کسب‌وکارها را متحول کرده است. امکاناتی که به‌ واسطه پیشرفت در حوزه آی تی پدید آمده، افراد را قادر کرده تا امورات خود را به شکل بهینه‌ای مدیریت کنند. یکی از جنبه‌های این مسئله حوزه خرید، فروش و بازاریابی است. به جرأت می‌توان گفت مهم‌ترین مشکل همه تولیدکنندگان کشور خصوصاً تولیدکنندگان روستایی، بحث فروش، بازاریابی و دسترسی به بازار هست. اما با بهره‌گیری از امکانات حوزه آی تی، عملاً بازار از فرم فیزیکی خارج‌شده و عرضه و تقاضا می‌توانند با صرف وقت و هزینه بسیار کمتری باهم وارد تعامل شوند. این قابلیت به‌خوبی توانسته دسترسی تولیدکنندگان روستایی و محلی را به بازارهای ملی و حتی بین‌المللی هموار نماید. بنابراین با بسترسازی و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در کنار ارائه آموزش‌های کاربردی کسب‌وکار، امکان ایجاد بازارهای مجازی محصولات روستایی فراهم می‌شود.

بازاریاب‌ها و شرکت‌های قدیمی همواره در تلاش هستند تا با دنیای در حال تغییر مداوم بازاریابی اینترنتی همگام شوند، در عین حال مشتریان و مدیران هم در این چشم‌انداز جدید ماهرتر شده‌اند. شرکت‌ها نمی‌توانند تغییراتی که در نحوه‌ی خرید مردم به وجود آمده است را نادیده بگیرند و به همین دلیل است که تلاش می‌کنند قدم به راه بازاریابی مدرن بگذارند.

دیجیتال مارکتینگ عملی است که برای تبلیغ محصولات یا خدمات از ابزارها و فناوری‌های دیجیتال بهره می‌گیرد. به بیان ساده‌تر، دیجیتال مارکتینگ به شکلی از بازاریابی اطلاق می‌شود که به صورت آنلاین با کمک موبایل، لپ تاپ، اینترنت و غیره انجام می‌شود.

از جمله رایج ترین ابزارها و استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازاریابی موتورهای جستجو
  • بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو سایت)
  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی
  • بازاریابی پیامکی
  • بازاریابی ویروسی دیجیتال
  • تبلیغات بنری
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی موبایلی
  • تبلیغات با پرداخت به ازای کلیک
  • بازاریابی ویدئویی

دیجیتال مارکتینگ چه مزایایی دارد؟

همانطور که گفته شد، دیجیتال مارکتینگ دارای مزایای بسیاری می باشد که با استفاده از ابزارها و استراتژی های گوناگون صورت می پذیرد. استفاده از بازاریابی دیجیتال برای مشاغل اینترنتی و حتی سنتی سبب افزایش فروش خواهد شد. بهره گیری از ابزارهای ارتباطی و اپلیکیشن ها به همراه اینترنت سبب شده است تا دیجیتال مارکتینگ روز به روز گسترش پیدا کند و به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی برای مشاغل، شرکت ها و ... تبدیل شود. به طورکلی استفاده از بازاریابی دیجیتال دارای مزیت هایی از قبیل موارد زیر می باشد که به صورت مختصر بیان خواهیم کرد:

  1. دیجیتال مارکتینگ یکی از قوی ترین ابزارهای بازاریابی در دنیای دیجیتال امروز محسوب می شود.
  2. روش بازاریابی دیجیتال بسیار مقرون به صرفه از لحاظ هزینه و زمان می باشد.
  3. دیجیتال مارکتینگ بهترین روش شناخت بازار هدف و تبدیل مشتریان بالفعل به بالقوه برای کالا و خدمات به شمار می آید.
  4. در این روش بازاریابی به طیف گسترده ای از مشتریان آنلاین می توان دست یافت.