استعدادیابی و ظرفیت سنجی

هر یک از انسان ها دارای یک استعداد و توانمندی منحصر بفرد هستند که همانند اثر انگشت، آنها را از بقیه متمایز ساخته است. حتما شما هم افرادی را در دوستان و آشنایان دارید که بدون هیچ زحمتی یک کار خارق العاده را انجام می دهند و همه را شگفت زده می کنند، این دقیقا استعداد ذاتی اوست که خداوند در نهاد هر بشر قرار داده است. اما در اکثر اوقات ما نمی دانیم که دقیقا در چه زمینه ای استعداد داریم. طبق نظرسنجی موسسه گالوب ۶۳% درصد از کارکنان در دنیا از شغل خود راضی نیستند. آنها عقیده دارند که در راستای استعداد و توانمندی های خود فعالیت نمی کنند و روزی از شغل خود استعفا خواهند داد.به همین دلیل مبحث استعداد یابی کسب و کار مهم جلوه می کند

کسانی که نمی توانند استعداد و توانایی های ذاتی خود را در زندگی پیدا کنند، همواره سردرگم و ناامید خواهند بود و دائما مسیر شغلی خود را تغییر می دهند. بخاطر همین ، استعداد یابی کسب و کار خود را در راس امور قرار دهید.اینگونه افراد در ادامه به برخی از نشانه های افرادی که استعداد خود را پیدا نکرده اند، اشاره می کنیم:

  • اهمالکاری و عدم عملگرایی
  • عدم انگیزه کافی برای انجام دادن کارها
  • تاثیر پذیر بودن و عدم استقلال در تصمیم گیری
  • فرار کردن از زیر مسئولیت به هر دلیل
  • عدم مدیریت در انجام کارها

بطور کلی همه انسانها دارای یک استعداد منحصر به فرد هستند که خداوند به آنها عطا کرده اما برخی از آنها در شرایطی قرار می گیرند که بخوبی میتوانند استعداد خود را شناسایی و از آن استفاده کنند. در این بین افرادی که از توانایی های ذاتی خود استفاد نمی کنند، بی استعداد نامیده میشوند در صورتیکه چنین چیزی صحت ندارد.شاید برای شما سئوال باشد که چگونه استعداد خود را کشف کنیم ؟ همه ما در ژن DNA خود یک قهرمان درونی داریم که روزی باید کشف شود. افرادی که در شرایط مناسب قرار بگیرند و اصطلاحا این بذر را در یک زمین حاصلخیر قرار دهند، زودتر میتوانند به موفقیت دست یایند.

در حقیقت بزرگترین دغدغه هر فردی استعداد یابی و شناسایی حوزه‌هایی است که در آن‌ها عملکرد بهتری دارد.

هر انسانی دارای استعدادهای ذاتی و منحصربه فردی است که او را از دیگران متمایز می‌کند.

شناسایی استعدادها و توانمندی‌ها و تعریف استعدادیابی باعث می‌شود فرد در مسیر درست رسالت زندگی‌اش قرار گیرد.

به بیان دیگر استعدادیابی قبل از هر یک از مراحل مهم زندگی مثل انتخاب رشته تحصیلی یا شغل، نوعی سرمایه‌گذاری است.

این سرمایه‌گذاری در طول زندگی، مانع پشیمانی، اتلاف وقت و هزینه در تصمیم گیری‌های مهم است.